Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

STUDIA DLA NAUCZYCIELI

Cel studiów


Przygotowanie słuchaczy do pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, poprzez:

klasyfikację i diagnozowanie osób ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną;
właściwe komunikowanie się, dobór metod terapeutycznych, wykorzystywanych w pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, zaburzeniami pokrewnymi oraz niepełnosprawnością intelektualną,
stymulację zmysłów i integrację sensoryczną u osób ze spektrum autyzmu;
zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę umożliwiającą racjonalne programowanie i podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną.

Adresaci


Nauczyciele oraz inne osoby, które posiadają kwalifikacje do pracy w zawodzie nauczyciela, chcące uzyskać wiedzę i kwalifikacje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkołach i placówkach specjalnych.

Uzyskiwane uprawnienia


Słuchacz studiów podyplomowych uzyskuje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, konieczne do realizacji programów edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.

Ramowy program


  • Pedagogika specjalna
  • Dydaktyka specjalna
  • Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej
  • Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim
  • Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu – podstawy teoretyczne (przyczyny, specyfika rozwojowa)
  • Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną (Wybrane obszary pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną, m.in. niepełnosprawność intelektualna/choroby psychiczne, niepełnosprawność intelektualna/n.ruchowa, niepełnosprawność intelektualna/choroba psychiczna/uzależnienie – praca z osobami z tzw. podwójną diagnozą)
  • Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna
  • Wczesne wspomaganie rozwoju
  • Wybrane metody pracy z uczniem ze SPE
  • Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym (w treściach programu koniecznie należy poruszyć również obszar współpracy: rodzice/szkoła/poradnia pp)
  • Wybrane zagadnienia z prawa oświatowego (ścieżki kształcenia uczniów ze SPE, wymogi stawiane szkołom dla uczniów ze SPE)
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna
  • Elementy metody Integracji sensorycznej
  • 16. Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
  • Praca z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Elementy metody Integracji sensorycznej w pracy z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Edukacja i terapia dzieci i młodzieży (trudności szkolne, kompetencje nauczyciela)
  • Praca z dorosłą osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
  • Analiza i terapia zachowań trudnych
  • Praktyka zawodowa;
  • Seminarium dyplomowe.

Forma zaliczenia


  • test z wybranych zagadnień programowych
  • praca dyplomowa
  • praktyki

Ilość godzin


592 (w tym 240 godzin praktyk)