Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

STUDIA DLA NAUCZYCIELI

Cel studiów


Zmieniające się przepisy prawa regulujące funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce nieustannie wymuszają dostosowywanie funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych do obowiązujących regulacji prawnych. Również nowoczesna gospodarka oparta na wiedzy stawia przed szkolnictwem coraz to większe wymagania. Dotyczą one nie tylko przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw, ale przede wszystkim innowacyjnych metod organizacji i zarządzania placówkami. Również postępujący niż demograficzny wymusza na osobach zarządzających szkołami podejmowanie decyzji służących poszukiwaniu nowych płaszczyzn działania i aktywności w celu ciągłego podnoszenia jakości kształcenia oraz dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.

Celem studiów jest ukształtowanie sprawnego menagera – lidera placówki oświatowo-wychowawczej na miarę XXI wieku. Studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą mają na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do sprawnego i twórczego zarządzania placówką oświatową, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej oraz regionalnej polityki edukacyjnej.

Adresaci


Studium przeznaczone jest dla, nauczycieli oraz pracowników oświatowej administracji samorządowej chcących ubiegać się o stanowiska kierownice w szkołach lub placówkach oświatowo-wychowawczych.

Korzyści dla słuchaczy


Zdobyta podczas proponowanych studiów podyplomowych wiedza oraz praktyczne umiejętności zarządzania placówką oświatową, w jakie zostanie wyposażony absolwent studiów, pozwolą na sprawne wykonywanie powierzonych zadań wynikających z zajmowanego stanowiska. Pozyskane podczas zajęć kompetencje umożliwią sprawne kierowanie szkołą lub placówką edukacyjną.

Uzyskiwane uprawnienia


Słuchacz uzyskuje niezbędną wiedzę i kwalifikacje do pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach oświatowych.

Kadra


Wysokiej klasy specjaliści z dziedziny zarządzania. Praktycy z doświadczeniem na najwyższych szczeblach kadry kierowniczej szkół, placówek oraz organów prowadzących i nadzorujących. Cenieni w Polsce managerowie prestiżowych placówek edukacyjnych i szkoleniowych.

Ramowy program


  • Przywództwo edukacyjne w szkole.
  • Przywództwo organizacyjne: definicje, podejścia, paradygmaty.
  • Style przywództwa a etapy rozwoju zespołu i organizacji.
  • Wartości w życiu jednostki, zespołu, organizacji.
  • Ustalanie hierarchii wartości w szkole.
  • Partycypacja i współpraca w szkole.
  • Budowanie zespołu.
  • Cechy efektywnego zespołu.
  • Przywódca/lider w zespole.
  • Przywództwo przez inspirację.
  • Zmiana jako proces. Mechanizm zmian w szkole.
  • Wyznaczanie i komunikowanie celów i wartości w zmianie.
  • Zarządzanie zmianą.
  • Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego.
  • Społeczny wymiar uczenia się.
  • Szkoła wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy.
  • Zmiana paradygmatu: od ilości wiedzy do jej struktury.
  • Wykorzystanie emocji w procesie uczenia się.
  • Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczących się.
  • Strategie efektywnego uczenia się.
  • Wykorzystanie wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych w planowaniu uczenia się.
  • Podstawa programowa jako mapa treści.
  • Skuteczne metody opracowywania programu nauczania.
  • Ocenianie dla uczenia się.
  • Szkoła jako organizacja ucząca się.
  • Kultura otwartych drzwi.
  • Uczenie się dorosłych.
  • Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku.
  • Podstawy partycypacji społecznej.
  • Sposoby poznawania społeczności lokalnej.
  • Współpraca z rodzicami uczniów, aktywizowanie ich potencjału dla realizacji celów szkoły.
  • Współpraca z instytucjami edukacyjnymi.
  • Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi.
  • Informowanie o zmianach w szkole.
  • Komunikacja w szkole.
  • Mediacje i negocjacje w przypadku konfliktu.
  • Media w procesach komunikowania się szkoły
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi: diagnoza sytuacji w szkole.
  • Polityka kadrowa oraz procedury prawne.
  • Procedura rekrutacji i selekcji pracowników.
  • Wprowadzenie do pracy nowo przyjętego nauczyciela.
  • Zwalnianie pracownika.
  • Motywowanie pracowników.
  • Rozwój kariery zawodowej nauczyciela.
  • Doskonalenie nauczycieli. Dyrektor jako lider uczenia się nauczycieli.
  • Kultura szkoły: diagnoza charakterystyka, budowanie.
  • Animowanie działań społeczności szkolnej.
  • Rozwiązywanie problemów szkoły w oparciu o pracę grup zadaniowych.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych.
  • Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym.
  • Cele i zadania szkoły w świetle obowiązujących przepisów prawa.
  • Wymagania państwa wobec szkół.
  • Stosowanie prawa powszechnego i miejscowego w pracy dyrektora szkoły.
  • Struktura i tworzenie wewnętrznych aktów prawnych.
  • Zarządzanie finansami w szkole.
  • Kontrola zarządcza.
  • Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły     i zewnętrzny nadzór pedagogiczny.
  • Wykorzystywanie danych w procesie planowania.
  • Koncepcja pracy szkoły: podstawy prawne, fundamenty, tworzenie.
  • Architektura, infrastruktura techniczna i wyposażenie szkoły.
  • Strategia rozwoju szkoły.
  • Planowanie rocznej pracy szkoły.
  • Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym.
  • Ja jako lider.
  • Zasady udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.
  • Gotowość do uczenia się przez całe życie.
  • Mój styl uczenia się.
  • Znajomość procesu rozwojowego i planowanie własnego rozwoju.
  • Motywacja wewnętrzna.
  • Utrzymywanie równowagi między pracą a życiem osobistym.
  • Radzenie sobie ze stresem.
  • Zarządzanie sobą w czasie.
  • Korzystanie ze wsparcia innych: coaching, mentoring, sieci wsparcia. 
  • Prawo oświatowe
  • Wybrane zagadnienia prawa oświatowego.
  • Konkurs na dyrektora szkoły
  • Przygotowanie, dokumentacja i przebieg konkursu na stanowisko dyrektora szkoły

Forma zaliczenia


  • Praca dyplomowa

Ilość godzin


218